Skip to content Skip to footer

Sportmassage

Een sportmassage is een krachtige massage gericht op het stimuleren van de doorbloeding van de spieren en spierherstel. Met een sportmassage zorg je ervoor dat afvalstoffen, pijn en vocht sneller worden afgevoerd. Daarmee bevorder je het herstel van je spieren en lichaam en kunnen blessures hersteld én voorkomen worden.

Hoe werkt een sportmassage?

Bij een sportmassage wordt stevig gemasseerd, waarbij knopen uit je spieren worden gehaald en bindweefsel wordt losgemaakt. Daarvoor moet er diep in de spieren worden gemasseerd, wat soms onprettig kan aanvoelen. Je lichaam geeft met deze pijn namelijk aan dat er iets niet goed zit en juist dat wordt door de sportmasseur verholpen. De sportmasseur zal altijd in de gaten houden of de massage niet te intens wordt.

De massagetechnieken bij een sportmassage zorgen ervoor dat er prikkels optreden in het lichaam en deze brengen weer reacties op gang wat weer het herstel kan inleiden. Het lichaam werkt namelijk als eenheid, dus als er lichamelijke of geestelijke prikkels op worden uitgeoefend, dan reageert het lichaam hier op. Door overbelasting kunnen er een aantal reacties ontstaan in het lichaam, zoals spierpijn, vermoeidheid, een minder goede doorbloeding, stijfheid en een verhoogde spanning in de spieren. Een sportmassage kan deze reacties wegnemen of verminderen. Een sportmassage is dus in de eerste plaats gericht om sporters weer fit te krijgen, maar kan ook ontspannend werken. Daarom kan het ook geschikt zijn voor niet sporters.

Wat is het effect?

  • In de huid en spieren gaan de haarvaten open staan, wat de doorbloeding aanzienlijk zal verbeteren. Door deze betere doorbloeding worden afvalstoffen beter afgevoerd en kan spierpijn voorkomen of verminderd worden
  • Vocht zal sneller worden afgevoerd
  • Zuurstof en andere voedingsstoffen weten de spieren beter te bereiken en helpen bij het herstel en opbouw
  • De spierspanning neemt af door de druk van de massage

Voordelen

Doordat de massage ervoor zorgt dat afvalstoffen in je lichaam beter worden afgevoerd, help je je lichaam om sneller te herstellen. Bovendien voorkom je met een sportmassage overbelasting van je spieren en dus blessures. Je kunt een sportmassage ook gebruiken om je spieren te activeren, bijvoorbeeld aan het begin van een trainingstraject of als je een tijdje niets gedaan hebt. Een sportmassage kan dus zowel preventief, pro-actief en reactief worden ingezet. Laat de naam je overigens niet op een verkeerd spoor zetten, want ook als niet-sporter heb je zeker baat bij een sportmassage.